مقاله رشته مهندسی شماره 11 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
پروژه سد دلتا  3 صفحه 
سد دلتا    عکس 10 صفحه 
سیستمهای حرارتی و برودتی 9 صفحه
فن كویل 34 صفحه
كاربرد كامپوزیت‌های FRP در سازه‌های بتن آرمه و بررسی دوام آنها 34 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**

در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید
پروژه سد متحرک ((دلتا))
مقدمه :
بزرگترین سیلی که در سال 1953 میلادی در هلند پدید آمد ، مهندسین و طراحان هلندی را بر آن داشت تا با استفاده از ابتکار و فن آوری نوین سدی متحرک در این کشور احداث نمایند تا از انرژی بسیار زیاد سیلها در هنگام بروز استفاده شود و همچنین متحرک بودن سد ، امکان حمل و نقل دریایی را از بین نبرد . 
پروژه ی سد متحرک دلتا ، از بسیاری جهات در دنیا بی نظیر می باشد . ساختمان سد در محل اتصال رودخانه به دریا احداث گردیده است .
طرح اولیه :
طراحی اولیه سد ، با توجه به مشکلات و مسائل ترافیکی منطقه بسیار دشوار به نظر می رسد . مهندسان هلندی تنها با طرح یک آب بند مواجه نبودند بلکه سازه باید طوری طراحی می شد که از ورود حجم زیاد آب به خلیج جلوگیری کند و در عین حال رفت و آمد کشتی ها را مختلف نکند . پس طرح ((سد بطور کامل متحرک )) از پنج طرحی که پیشنهاد شده بود توسط پنج پیمانکار بزرگ هلندی پذیرفته شد .
ساخت سد :
ساخت سد ، با کارگذاشتن پایه های بتنی برای تثبیت و استحکام متناسب با اندازه سد ، شروع شد . ابتدا عقیده بر این بود که پایه های بتنی در یک ساختار محکم سنگی قرار دهند و 62 دروازه متحرک بین آنها تعبیه نمایند ، با این کار جذر و مد به طور چشمگیری تاثیر خود را از دست می دهد و آب در خلیج ها آرام باقی می ماند . 
ساختمان سد و مقایسه آن با برج ایفل :
بالاخره سد در سال 1997 با ساختار سفید و با عظمتی که از کیلومترها دورتر دیده می شد به اتمام رسید . بازوهای قوی آن توانایی بستن آبراهی به پهنای 350 متر ، با ارتفاع 3 متر بالاتر از سطح دریا را داشتند ، این تنها سد موج شکن دنیا با دو قسمت متحرک همسان می باشد بلندی هر یک از دروازه های آن به اندازه برج ایفل می باشد ، در صورتی که مقدار فولاد به کار رفته در هر کدام از دروازه ها نصف فولاد به کار رفته در برج ایفل می باشد . 
بستر حرکت دریچه ها :
این بستر از تعداد 64 عدد بلوک بتنی بسیار سنگین که هر کدام 630 تن وزن دارند تشکیل شده است این بلوکها بر روی لایه هایی از سنگ و ماسه قرار گرفته اند . 
اتصالات توپی :
وزن هر یک از این اتصالات 680 تن میباشد . این اتصالات دارای یک هسته فلزی می باشد که اجزای تشکیل دهنده کروی شکل به آن متصل شده اند این گلوله در 8 عضو مقعر که به پایه بتنی متصل شده اند حرکت می کنند .
خرپا :


**************

فن كویل 
مهم ترین ومتعارف ترین سیستم تمام آبی، سیستم فن كویل است. فن كویل ترمینالی است كه ازیك فیلتر باراندمان كم، ویك یاچند فن سانتریفوژهمراه باكویل سرد و گرم تشكیل شده است.(برخی از فن كویل ها، درسیستم چهارلوله ای دارای یك كویل سرد و یك كویل گرم هستند.) هوای ورودی به فن كویل نخست ازروی فیلتر می گذردوسپس از قسمت فن وبعد از آن از قسمت كویل عبورمی كند و وارد اتاق می شود. فن كویل ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر شده درآنها دارای تشتك و لوله تخلیه هستند.
كویل گرمایش فن كویل می تواند به وسیله آب گرم ویا بخار كاركند. درفن كویل بجای كویل گرمایش می توان از المان الكتریكی نیز استفاده كرد.
فن كویل ها انواع مختلفی دارند كه عبارتنداز:
1) فن كویل ایستاده:ازفن كویل زیاد استفاده می شود. به صورت ایستاده است و می تواند زیرپنجره ویا هرجای مناسب دیگری دراتاق استقراریابد. چنانچه فاصله كف اتاق تازیرپنجره كم باشد می توان ازنوع كوتاه آن استفاده كرد. ارتفاع این نوع كم است ولی پهنای آن زیادتر ازفن كویل های ایستاده معمولی است. دریچه هوای خروجی از فن كویل های ایستاده می تواند دربالاو یا درقسمت جلوی فن كویل تعبیه شود. بدین ترتیب هوادهی یا به طرف بالاو یا به طرف جلو خواهد بود. ظاهر فن كویل ها مناسب است، ازاین رواستقرارآنها دراتاق اغلب باطرح عمومی اتاق سازگار است. فن كویل های ایستاده به ویژه برای فضاهای اداری ویاآپارتمان ها مناسب اند. صدای فن كویل های ایستاده به این سبب كه دراتاق قراردارند می تواند برای فضاهایی كه نیاز به سكوت وآرامش دارند(آپارتمان ها) بیش ازمیزان مورد نظر باشد. ولی این امر برای ادارات و اماكنی كه رفت و آمد درآنجا زیاد است مشكل تلقی نمی شود.


**************

 كاربرد كامپوزیت‌های FRP در سازه‌های بتن آرمه
 و بررسی دوام آنها
خلاصه
 خوردگی قطعات فولادی در سازه‌های مجاور آب و نیز خوردگی میلگردهای فولادی در سازه‌های بتن آرمه ای كه در معرض محیط‌های خورندة كلروری و كربناتی قرار دارند، یك مسالة بسیار اساسی تلقی می‌شود. در محیط‌های دریایی و مرطوب وقتی كه یك سازة بتن‌آرمة معمولی به صورت دراز مدت در معرض عناصر خورنده نظیر نمك‌ها، اسید‌ها و كلرورها قرار گیرد، میلگردها به دلیل آسیب دیدگی و خوردگی، قسمتی از ظرفیت خود را از دست خواهند داد. به علاوه فولادهای زنگ زده بر پوستة بیرونی بتن فشار می‌آورد كه به خرد شدن و ریختن آن منتهی می‌شود. تعمیر و جایگزینی اجزاء فولادی آسیب دیده و نیز سازة بتن آرمه‌ای كه به دلیل خوردگی میلگردها آسیب دیده است، میلیون‌ها دلار خسارت در سراسر دنیا به بار آورده است. به همین دلیل سعی شده كه تدابیر ویژه‌ای جهت جلوگیری از خوردگی اجزاء فولادی و میلگرد‌های فولادی در بتن اتخاذ گردد كه از جمله می‌توان به حفاظت كاتدیك اشاره نمود. با این وجود برای حذف كامل این مساله، توجه ویژه ای به جانشینی كامل اجزاء و میلگردهای فولادی با یك مادة جدید مقاوم در مقابل خوردگی معطوف گردیده است.  از آن‌جا  كه  كامپوزیت‌های FRP (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) بشدت در مقابل محیط‌های قلیایی و نمكی مقاوم هستند كه در دو دهة اخیر موضوع تحقیقات گسترده‌ای جهت جایگزینی كامل با قطعات و میلگردهای فولادی بوده‌اند. چنین جایگزینی بخصوص در محیط‌های خورنده نظیر محیط‌های دریایی و ساحلی بسیار مناسب به نظر می‌رسد. در این مقاله مروری بر خواص، مزایا و معایب مصالح كامپوزیتی FRP  صورت گرفته و قابلیبت كاربرد آنها به عنوان جانشین كامل فولاد در سازه‌های مجاور آب و بخصوص در سازة بتن آرمه، به جهت حصول یك سازة كاملاً مقاوم در مقابل خوردگی، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
1 – مقدمه
بسیاری از سازه‌های بتن آرمة موجود در دنیا در اثر تماس با سولفاتها، كلریدها و سایر عوامل خورنده، دچار آسیب‌های اساسی شده‌اند. این مساله هزینه‌های زیادی را برای تعمیر، بازسازی و یا تعویض سازه‌های آسیب ‌دیده در سراسر دنیا موجب شده است. این مساله و عواقب آن گاهی نه تنها به عنوان یك مسالة مهندسی، بلكه به عنوان یك مسالة اجتماعی جدی تلقی شده است ]1[. تعمیر و جایگزینی سازه‌های بتنی آسیب‌دیده میلیون‌ها دلار خسارت در دنیا به دنبال داشته است. در امریكا، بیش از 40 درصد پلها در شاهراهها نیاز به تعویض و یا بازسازی دارند ]2[. هزینة بازسازی و یا تعمیر سازه‌های پاركینگ در كانادا، 4 تا 6 میلیارد دلار كانادا تخمین زده شده است ]3[. هزینة تعمیر پلهای شاهراهها در امریكا در حدود 50 میلیارد دلار برآورد شده است؛ در حالیكه برای بازسازی كلیة سازه‌های بتن آرمة آسیب‌دیده در امریكا در اثر مسالة خوردگی میلگردها، پیش‌بینی شده كه به بودجة نجومی 1 تا 3 تریلیون دلار نیاز است ]3[ !
از مواردی كه سازه‌های بتن آرمه به صورت سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته، كاربرد آن در مجاورت آب و نیز در محیط‌های دریایی بوده است. تاریخچه كاربرد بتن آرمه و بتن پیش‌تنیده در كارهای دریایی به سال 1896 بر می‌گردد ]4[. دلیل عمدة این مساله، خواص ذاتی بتن و منجمله مقاومت خوب و سهولت در قابلیت كاربرد آن چه در بتن‌ریزی در جا و چه در بتن پیش‌تنیده بوده است. با این وجود شرایط آب و هوایی و محیطی خشن و خورندة اطراف سازه‌های ساحلی و دریایی همواره به عنوان یك تهدید جدی برای اعضاء بتن آرمه محسوب گردیده است. در محیط‌های ساحلی و دریایی، خاك، آب زیرزمینی و هوا، اكثراً حاوی مقادیر زیادی از نمكها شامل تركیبات سولفور و كلرید هستند.


****************

سیستمهای حرارتی و برودتی
پیشگفتار
از روزگاران قدیم، آب به عنوان مایه حیات و آبادانی مورد توجه انسان بوده است. بسیاری از شهرها در مناطقی احداث شده و شکل گرفته اند که در نزدیکی آنها منابع قابل استحصال آب وجود داشته است. شهرهای متعددی نیز به دلیل خشکسالی و کمبود آب متروک و رها شده اند. با پیشرفت تکنولوژی و سطح رفاه و بهداشت جوامع، وابستگی انسان به آب افزایش یافت به گونه ای که در دهه های اخیر مقدار مصرف سرانه آب به عنوان یک شاخص پیشرفته بودن کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. مصارف عمده آب را به چند گروه می توان تقسیم کرد:
- مصارف بهداشتی و آشامیدنی از قبیل شرب، پخت و پز، استحمام، شستشوی البسه و ظروف و ...
- مصارف کشاورزی و فضای سبز
- مصارف صنعتی
- مصارف خدماتی از قبیل سیستم های تهویه مطبوع، آتش نشانی، شستشوی خودرو، شستشوی محوطه و ....
استان خراسان و بویژه شهر مشهد در ایام گذشته به عنوان یک منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا مورد توجه مردم کشور بوده است. متاسفانه تغییر شرایط جوی موجب گردیده است مقدار نزولات جوی کاهش یابد و این موضوع سبب پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی شده است به گونه ای که در سالهای اخیر در رسانه ها با بکاربردن واژه هایی چون بحران آب، خشکسالی، کم آبی و .... مردم به صرفه جویی در آب فراخوانده می شوند. در ادامه استراتژی ترغیب مصرف کنندگان به صرفه جویی در ایام پیک مصرف تابستانی گاهی اوقات برنامه های قطع های زمانبندی آب در شهر مشهد به اجرا در می آید.
درمقاله حاضر در مورد مصارف سیستم های تهویه مطبوع که در گروه مصارف خدماتی قرار دارند بحث خواهد شد و تاثیر کم آبی بر انتخاب سیستم سرمایش مورد بررسی قرار می گیرد.
2- مصارف عمده آب در سیستم های تهویه مطبوع
در سیستم های رایج تهویه مطبوع، برجهای خنک کن که در سیستم های سرمایش کاربرد دارند عمده ترین مصرف کننده آب می باشند. بنابراین در این مقاله فقط سیستم های سرمایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سیکل های تبرید که اساس کار دستگاه های چیلر هستند به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.
1-2- سیکل های تراکم بخار
فرآیند 2-1 فرایند تراکم ایزنتروپیک است که در کمپرسور رخ می دهد و طی آن فشار سیال عامل افزایش می یابد. در طی فرایند 3-2 و در فشار ثابت، حرارت موجود در سیال خروجی از کمپرسور به محیط دفع می شود. فرایند 4-3 نمایانگر فرایند انبساط ایزنتروپیک است که در یک لوله موئین یا شیر انبساط صورت می گیرد و در فرایند 1-4 در اواپراتور یا چیلر، حرارت به سیال عامل منتقل می شود و بدین ترتیب سیکل کامل می گردد. در سیکل تراکمی بخار همواره رابطه زیر برقرار است:
کار خالص انجام شده در کمپرسور- حرارت جذب شده در اواپراتور(چیلر) = دفع حرارت در کندانسور
یا:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات